Het inrichten van contractmanagement- en beheer lijkt vrij eenvoudig. En in weze is het dat ook. Het gaat alleen toch vaak mis. Afspraken worden niet goed nagekomen, contractdocumenten raken kwijt of de mensen die zich verantwoordelijk voelen voor contractuele afspraken blijken nergens in de organisatie te bekennen.
Om dat te begrijpen is het allereerst van belang om goed te begrijpen wat een contract is. Een contract zelf valt namelijk niet te managen of beheren. Het is niet meer dan een stuk papier met inkt en een handtekening erop. Tegenwoordig vaak zelfs dat niet eens, omdat het aanmaken en ondertekenen van contracten volledig in digitale vorm gebeurt.
Dat komt doordat het een door mensen bedacht instrument is waar door ons waarde aan wordt toegekend, vergelijkbaar met de waarde die we toekennen aan geld. Zoals geld in de basis een ruilmiddel is, is een contract een middel waarmee mensen en organisaties de aard van een afspraak, dienst of verbinding proberen vast te leggen. Of, zoals Wikipedia zegt: een afspraak tussen ten minste twee natuurlijke personen of rechtspersonen – de partijen, of specifieker contractanten – over wat ze met elkaar of voor elkaar zullen gaan doen – de te leveren prestatie – of laten.
Datgene dat voor ons waarde heeft is niet het contract zelf, maar de waarde die we toekennen aan de afspraak. Wat de waarde is, waarom het van waarde is, voor wie het van waarde is staat veelal niet vastgelegd en kan bovendien veranderen in de tijd. Terwijl juist die waarde het enige is dat telt. Kortom: het ene contract is het andere niet.
Precies dat maakt contractmanagement- en beheer zo leuk en lastig.
Om dat te begrijpen is het allereerst van belang om goed te begrijpen wat een contract is. Een contract zelf valt namelijk niet te managen of beheren. Het is niet meer dan een stuk papier met inkt en een handtekening erop. Tegenwoordig vaak zelfs dat niet eens, omdat het aanmaken en ondertekenen van contracten volledig in digitale vorm gebeurt.
Dat komt doordat het een door mensen bedacht instrument is waar door ons waarde aan wordt toegekend, vergelijkbaar met de waarde die we toekennen aan geld. Zoals geld in de basis een ruilmiddel is, is een contract een middel waarmee mensen en organisaties de aard van een afspraak, dienst of verbinding proberen vast te leggen. Of, zoals Wikipedia zegt: een afspraak tussen ten minste twee natuurlijke personen of rechtspersonen – de partijen, of specifieker contractanten – over wat ze met elkaar of voor elkaar zullen gaan doen – de te leveren prestatie – of laten.
Datgene dat voor ons waarde heeft is niet het contract zelf, maar de waarde die we toekennen aan de afspraak. Wat de waarde is, waarom het van waarde is, voor wie het van waarde is staat veelal niet vastgelegd en kan bovendien veranderen in de tijd. Terwijl juist die waarde het enige is dat telt. Kortom: het ene contract is het andere niet.
Precies dat maakt contractmanagement- en beheer zo leuk en lastig.